Unde se află pepiniera LIDERILOR?

Unde se află pepiniera LIDERILOR?
Care sunt condiţiile sine qua non?

Vă invit să parcurgeţi prezenta- rea publicată în primele pagini ale acestui număr şi intitulată “Dezvoltarea unei echipe ideale Paro- dontolog– Protetician”. La prima vedere, calităţile LIDERILOR sunt clare, bine determinate, uşor de înţeles şi însuşit. Dar, unde se dezvoltă astfel de LIDERI, cum ajungem la ei şi cum ne însuşim valorile expuse?

Albert Einstein susţine că cel mai eficient sistem de educaţie este cel mai simplu: “exemplul personal”. Condiţia sine qua non este contactul direct între dascăl şi elev. Personal, nu cred că informaţiile obţi- nute prin internet sau media electro- nică sunt suficiente pentru atingerea scopului final. Acestea oferă informare – tehnică – profesionalism. Toate acestea sunt adjuvante, oferind învăţătură – tehnică – profesionalism. Educaţia este însă viabilă prin exemplul personal. Acest exemplu consituie în fapt principalul rol al LIDERULUI.

LIDERII nu sunt şi nu trebuie situaţi deasupra echipei, colegilor. Ei nu dic- tează atitudini sau principii, ei explică conving. Ei au suficientă încredere de sine pentru a asculta şi părerile altora, fiind capabili să-şi adapteze, sau chiar să-şi modifice propriile idei.

LIDERUL este acela care ştie să formuleze întrebări relevante subiectului discutat. Întrebarea potrivită este primul pas către identificarea răspunsului potrivit. LIDERII nu au şi nu se presupune că posedă toate răspunsurile. “Am un răspuns excepţional, cine are o întrebare?!” nu este o atitudine acceptabilă, ci una chiar dăunătoare.

Suportul acordat colegilor mai tineri trebuie exprimat prin FAPTE, şi nu vorbe. Pregătirea clinică profesională, împărtăşirea cunoştinţelor, planificarea protocoalelor de cercetare, conceperea şi redactarea de articole, promovarea celor valoroşi constituie numai câteva exemple de LEADERSHIP adevărat. Acestea vor constitui şi întări credibilita- tea LIDERILOR.

LIDERII nu trebuie căutaţi. Ei apar singuri dar nu se şi autointitulează ca atare. LIDERII pot fi profesorii noştri, instruc- torii noştri, oamenii noştri de ştiinţă, conducătorii asociaţiilor profesionale, etc.

Educaţia primită în “cei şapte ani de acasă” completată de cea oferită de către LIDERI este cheia succesului în sensul larg al cuvântului.

Am fost norocos să fiu expus, să întâlnesc, să cunosc şi, mai apoi să recunosc LIDERI – educatori din domeniile de specialitate şi nu numai. Îndemnurile a două dintre personali- tăţile pe care am avut privilegiul să le întâlnesc la începutul carierei, Prof. Ino Sciaki de la Universitatea Hadassah din Jerusalem şi, mai apoi, Prof. Erwin Ship de la Universitatea din Philadelphia, mi le-am însuşit şi vreau să vi le împărtăşesc astăzi: “te vom presa să înveţi şi să fii activ până ce vei atinge limitele frustraţiei” şi “vrem să atingi un nivel profesional peste al nostru”!
Aceştia sunt LIDERI ADEVĂRAŢI.
Aceştia sunt EDUCATORI ADEVĂRAŢI.

Cu prietenie și respect,
Adi A. Garfunkel
Editor Șef Actualități Stomatologice
Medicină Orală, Universitatea Ebraică și Hadassah
Ierusalim, Israel

written by

The author didn‘t add any Information to his profile yet.

Comments are closed.

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!